• 1. Val av tema
    Vad har du för tema på din webbplats och vad behöver normalt sett övervägas vid val av tema?
    Utveckla varför du valt ditt tema om du inte gått på rekommenderat tema.

    När man väljer tema är det viktigt att se att det passar dina behov.
    Vissa teman är anpassade till E-handel medans vissa är anpassade till t.ex informationssidor.
    Jag valde temat Hello Elementor efter rekommendation av Louise.
    Temat är gjort för att enkelt kunna byggas i Elementor och jag tyckte att det uppfyllde mina behov bra. 


  • 2. Installation av Google Tag Manager och Google Analytics
    Hur har du gått tillväga vid installation av Google Analytics? Fungerar mätningen som det skall?
    (visa gärna med skärmdumpar)

Jag börja med att skapa ett GA4 konto.
Sedan skapade jag en ny egendom och fick min spårningskod, som jag sedan kopplade till WordPress och till min Google Tag Manager.
Mätningen fungerar som den ska.



  • 3. Målmätning enligt digital mätplan
    I kursen Digital Marknadsföring skapade du en digital mätplan. Är den mätplanen fortfarande
    aktuell, eller är det något som tillkommit/fallit ifrån? Använd dig av mätplanen som grund och se
    till att få dina målmätningar på plats. Jag vill här se att du mäter och följer upp de KPI:er som du
    tänkt dig, plus att mätningen fungerar.

    Min digitala mätplan är fortfarande aktuell. 
    Jag följer mina KPI:er klick, visningar, försäljning.
    Dock har jag inte sociala medier och Youtube.


  • 4. Uppföljning kring e-handelsspårning
    Visa att det går att köpa och att e-handelsspårningen fungerar.



  • 5. Hur har du utformat webbplatsens startsida och varför?

    Startsidan är utformat med sidhuvud med logga och menyrad.
    En första behållare med en bild från Bangkok för att få rätt känsla som jag vill att varumärket ska spegla.
    Nästa behållare är nya produkter i en karusell.
    Tredje behållaren är en karusell med en T-shirt i två olika färger med en bild med produkten använd i verkligheten brevid.
    Fjärde behållaren är våran topsäljande produkt “custommade Muay Thai shorts”, samt en bild på produkten använd i verkligheten brevid.
    Sidfoten består av logga och ett förtydligande att sidan är en skoluppgift.

    Jag har försökt skapa en snygg startsida som ska spegla varumärke och driva intresse och försäljning med fokus på mina bästa produkter.


  • 6. Utvalda produkter (bästsäljare eller kanske de med bäst marginal) skall lyftas fram på
    startsidan. Där bör även finnas usp:ar och en säljande beskrivning av
    företaget/verksamheten. Hur har du resonerat här?

    Jag har lyft fram mina flagship-produkter där alla bilder på produkterna från förstasidan länkar till produktsidan.
    Jag har efter undersökningar valt att inte ha för mycket text på startsidan för ett mer visuellt intryck och istället lagt mer text om företaget på om oss.


  • 7. Hur har du lagt upp webbplatsens meny, struktur och navigering?
    Beskriv hur du lagt upp dessa delar. Följer det hela en logisk struktur?

    Jag har byggt upp menyn med:
    Hem
    Produkter
    (Underkategorier: “Shorts”, “T-shirt”, “tillbehör”, “Påsk-Rea”)
    Om oss
    Kontakt
    Varukorg
    Vilkor

    Jag har byggt upp det för att det ska följa en logisk struktur med tillexempel Shorts som en underkategori till produkter och det viktigaste först. 


  • 8. Det skall finnas statiska undersidor som tydligt beskriver ”Om oss”, ”Kontakt”, plus de
    leveransvillkor och köpvillkor som gäller. Även frakt och returer bör beröras i samband
    med detta.
    Beskriv här även varför du valt just de villkor som du valt.

    Efter undersökningar och jämfört olika vilkor har jag valt de vilkor som jag själv skulle vela ha och som jag tror vi skulle kunna hålla.

    Jag förklarar även noga att denna websida är ett skolprojekt. Lånade produkter. Inga beställningar kommer att behandlas.


  • 9. Vilka kontaktformulär har du på webbplatsen och vad har de för syften? Det skall finnas
    minst ett kontaktformulär på webbplatsen.

    Jag har ett kontaktformulär på undersidan Kontakt där kunder och besökare enkelt ska kunna ställa frågor.


  • 10. I vilket sammanhang har du använt dig av shortcodes? Det skall finnas minst ett
    användande av shortcode på webbplatsen.

    Jag har använt mig av shortcodes för att kontaktformuläret och varukorgen ska fungera som de ska.


  • 11. Hur har du utformat Webbplatsens footer och varför?

    Jag har valt att ha en minimalistisk footer med enbart logga och förtydligande att detta är ett skolprojekt.
    Tanken är att jag ska lägga in länkar till sociala medier när/om jag skapar dem.
    Jag har inga kontaktuppgifter i footer då jag vill ha det strukturerat med kontaktformuläret under kontakt.


  • 12. Vilka åtgärder har du vidtagit för att det tydligt skall framkomma att det är en demobutik
    och att det faktiskt inte går att handla ”på riktigt”?

    Jag har skrivit i sidfot samt under vilkor att :Denna websida är ett skolprojekt. Lånade produkter. Inga beställningar kommer att behandlas.


  • 13. I vilken utsträckning och hur har du arbetat med WooCommerce på webbplatsen?
    Det skall finnas produkter i någon form att köpa på webbplatsen. Produkterna skall vara minst tio
    till antalet och antalet kategorier minst tre. Beskriv vad du gjort och hur du gått tillväga. Undantag
    till detta kan finnas om det främst är tjänster som erbjuds, stäm av med Daniel om så är fallet.

    Jag har arbetat med WooCommerce för att lägga till 10st produkter i fyra olika kategorier.

    Jag har kopplat WooCommerce med GA4  för att kunna spåra.Även Mailchimp för att kunna maila kampanjer.
     

  • 14. Vilka produkttyper har du arbetat med och varför?
    Här handlar det alltså om enkel/grupperad/variabel/nedladdningsbar/etc. Visa på exempel.

     

    Jag har använt mig av enkla produkter till större del.
    Dock leta jag länge efter ett tilläg där man kunde designa sina egna shorts men hittade inget kostnadsfritt.
    Istället valde jag tillägget Product Addons där kunderna enkelt kan designa sina shorts (se bild.)
  • 15. Hur har du sökmotoroptimerat din webbplats?
    Vilka åtgärder har du vidtagit och vad har du fått för resultat? Knyt också gärna an till den
    sökordsanalys som du gjorde i kursen Digital Marknadsföring.

     

    Jag har sökmotoroptimerat min webbplats och med hjälp av min tidigare sökordsannalys skrivit Titlar, h1 och h2 samt brödtext och alt-text efter sökord jag vill ranka på.

    Det har varit svårt att följa upp resultatet då Google search console inte vill fungera och det står att sidorna inte är indexerade trotts att jag hittar de själv på Google. 

  • 16. Visa på exempel från Google Search Console på sökfraser som du tagit position och
    eventuellt även drivit trafik på.

     

    Inget resultat.
  • 17. Hur många indexerade sidor har din webbplats och hur väl stämmer det överens med
    antalet publicerade? Vad beror eventuell skillnad på?

     

    Se ovan.
  • 19. Det skall gå att prenumerera på nyhetsbrev, alternativt att anmäla sig till kundklubb. Även i
    dessa fall är spårning i Google Analytics att rekommendera, men inget måste.

     

    Min webplats ha nyhetsbrev.
    En pop-up från Mailchimp frågar om du vill prenumerera.
      
  • 20. Skapa en kampanjsida med Påsk-erbjudande.
    Denna kampanjsida skall vara skapat med hjälp av Elementor och innehålla följande delar:
    • En textruta med bakgrundsfärg
    • Produktbild och text
    • Länk till produkten
    • Produkten ska ha ett nedsatt pris till 2024-04-01
    Beskriv ditt resonemang kring sidan och länka till den i ditt svar.



    https://petch8.webmastern.nu/produkt-kategori/pask-rea/

    Jag har skapat en kampanjsida med fyra utvalda påskerbjudanden, med syftet att öka försäljning och skapa en FOMO då det är ett tidsbegränsat erbjudande.
  • 21. Skicka ett mailutskick med ett speciellt Påskerbjudande till de som prenumererar på
    nyhetsbrevet eller är med i kundklubben. Lägg först till mailadressen
    student@highendmedia.se i mailgruppen. Missa inte att utm-tagga kampanjlänken så att den
    sedan kan följas upp i Google Analytics.


    Mail skickat 29/2.
  • 22. Vilka automail skickas från din webbplats i samband med olika händelser?
    Beskriv och visa på exempel.


    Jag har inga automail.
  • 23. Kunder vill ofta få snabba svar på korta frågor, visa på implementerad chatfunktion och
    hur den är anpassad för att den passa in i webbplatsens design.

    Jag använder tillägget Crisp som är en livechat.
    Man svara chattarna via antingen e-post eller på Crisps hemsida.

    Jag har anpassat den med färg för att passa in. 
    Den är väldigt enkel och clean.
  • 24. Vad har du implementerat för kopplingar till företagets sociala medier?
    Beskriv och visa på exempel.


    Jag har inga sociala medier än.
  • 25. Hur har du arbetat med Cookie-hantering och integritetspolicy?


    Jag använder tillägget Cookie banner plugin.
    En popup dyker upp till nya användare så de måste godkänna eller neka cookies. 

  • 26. Vilka andra åtgärder har du vidtagit för att skapa en säker webbplats?

    Blande det första jag gjorde var ett SSL-certifikat.
  • 27. Hur har du arbetat med att optimera bilder för webben?
    Beskriv och visa på exempel.

    Jag har skrivit beskrivande alt-texter och laddat upp de som komprimerade.
  • 28. Visa på exempel på designdelar som du anpassat med hjälp av Elementor.


    29. Vilka tillägg har du använt och varför? Komplett lista önskas.

    Child Theme Configurator –
    För att inte temat ska uppdateras och förstöra min design. 


    Classic Editor – För att kunna redigera sidofot och sidohuvudet. 


    Contact form 7 – För att kunna ha kontaktformulär


    Crisp – För att ha en livechatt.


    Coockie banner plugin- För att hantera cookies.

    Elementor – För att kunna redigera hemsidan.  


    GTM4WP – För att koppla hemsidan till Google Tag Manager. 


    Mailchimp for woocommerce – För att koppla hemsidan till mailchimp, 


    WooCommerce – För att skapa en e-handel.


    WooCoommerce custom product  addons free- För att kunden ska kunna lägga till val av sin design på min produkt.


    Yoast SEO – För att förbättra arbetet med SEO. 


    Cookie banner plugin – För att ha en cookie consent på hemsidan.
     
  • 30. Google har ett flertal verktyg för att kontrollera Page Speed och mobilvänlighet. Testa
    verktygen nedan och kommentera resultatet. I de fall du kan göra förbättringar, gör även
    dessa för att visa på före/efter.
    https://pagespeed.web.dev/


  • 31. Vid en teknisk validering av din webbplats, finns det några andra brister som du
    identifierat? Vilka av dessa har du i så fall åtgärdat och vilka kvarstår att arbeta vidare
    med?


    Jag har inte upptäckt fler brister utöver det som är nämnt ovan i dagsläget.


  • 32. Vilka andra åtgärder har du vidtagit för att skapa en snygg, inspirerande och effektiv
    webbplats som på bästa sätt levererar utifrån din affärsidé?
    Presentera resultat i text och bild.


    Jag har redigert alla bilder på webplatsen i Photoshop för att de ska bli ett snyggt intryck och passa in.
    Jag har gjort mycket reserch på tillägg för att. kund ska kunna designa egna shorts och se hur det ser ut i realtid. 
    Dock inget gratistillägg men något som kan investeras i för framtiden.
    Istället valde jag ett enklare tillägg som ändå är fullt fungerande (se ovan.).